Her går man ikke ved siden af – hér er man med!

FørSkole kalder vi det, når man skal gå i forårsSFO på Oure Friskole. Vi ser denne periode af jeres barns liv, som en intro til at blive klar til skolelivet, som begynder i august.

På Oure Friskole har man sin daglige gang i Frøklassen, når man begynder sin skolerejse, som FørSkole barn.

Jeres barn vil opleve at gå fra det kendte liv i børnehaven eller i hjemmet, hvor man er stor og kan det hele, til at være den mindste i skolens fællesskab. Det kan godt være en stor mundfuld!

For at denne overgang bliver en god oplevelse og giver mod på alt det nye, er det vigtigt for os, at jeres barn oplever, at blive en del af det lille trygge fællesskab i vores Frø klasse. Herfra kan de lære de andre børn, de nye voksne og de nye rammer rigtig godt at kende.

God skole er for os et sted, hvor vores børn føler sig trygge. Det er helt afgørende for trivsel og læring, at hverdagen på skolen opleves tryg. Derfor er netop trygheden vores største fokusområde gennem hele barnets skolerejse, men især i begyndelsen, hvor alt er nyt. Derfor har vi bevidst valgt at jeres barn dagligt bliver en del af en lille børnegruppe på max 20 børn.

Den første dag i FørSkolen, møder man kl. 8.00 sammen med sin far og/eller mor, og man har fri kl. 12. Man følges ad til morgensamling sammen med vores lille gruppe af Frøbørn. De nye børn og forældre bydes velkommen til morgensamlingen, og vi synger sammen hele skolen.

Vores morgensamling er en central del af vores friskoleliv og måden vi starter hver dag på. Hér får alle set hinanden og sagt godmorgen. Hver morgen synger vi sange, og der er altid mulighed for at fortælle om stort og småt. Morgensamlingen er et trygt sted at være i for alle, og børnene plejer at dele ivrigt ud af historier fra eget liv om legeaftaler, oplevelser og andet som har sat spor. Her er der plads til at være sig selv i det store fællesskab.

Det er også til vores morgensamling, at vi fejrer fødselsdage og har indslag af forskellige slags.

Efter morgensamling kan klasselæreren fx foreslå at man går en fælles morgentur. Så får man en gå-makker og starter dagen med at få bevæget kroppen.

Genkendelighed skaber tryghed

En af de måder vi sigter mod at skabe tryghed på, er gennem genkendelighed. Derfor sørger vi for at jeres barn har en fast garderobeplads, hvor man om morgenen kan ligge sit overtøj og sko.

Rygsækken kommer med ind og når dagen slutter, kan man sætte sine ting i garderoben, hvis man skal være med i SFO. Man får også en fast sidemakker og en skuffe til alle ens tegninger og skatte.

Hver morgen bliver man taget godt imod af ens klasselærer. På den måde sørger vi for at man møder ind til en tryg relation om morgenen. Og der er altid mulighed for at veksle et ord med læreren, hvis der er små beskeder, der lige må deles.

Tiden som FørSkole barn vil handle rigtig meget om at skabe gode nye relationer i børnegruppen og lære skolens rammer at kende - herunder de fysiske rammer samt den dagsrytme, der også vil gøre sig gældende efter sommerferien.

Pauser

Som udgangspunkt er jeres barn med ude i det ene af vores to frikvarterer, nemlig dén pause som ligger kl. 10. Vi har rigtig mange legemuligheder på skolens store fælleslegeområde, men i starten vil førskole børn og frø-elever være på legepladsen foran SFOén samt i SFOens have, for at gøre det mere overskueligt for de nye børn at danne sig et indtryk og føle sig trygge - såvel ude som inde.

Herudover holder vi mange små pauser i løbet af dagen - det kalder vi en ´5- minutters´.

En god rygsæk

Drikkedunk og en god madpakke skal der selvfølgelig også pakkes. Et lille penalhus med en blyant og et viskelæder er rart at have med. Og så er tøj efter vejret altid godt at have på for vi er ude hver dag. Derfor er det også godt med et sæt skiftetøj i garderoben eller i tasken.

Godt at vide…

Hos os er I som forældre meget velkomne til at være fysisk tilstede og støtte jeres barn, hvis I oplever et behov for dette. Man må som forældre gerne være tilstede i klasseloklaet, blive i pauserne, være med til morgensamling m.m., og der er altid kaffe på kanden - eller også er man velkommen til at lave sig en kop!

Vores ønske er at jeres barn falder så godt til som muligt, og vi ved at det er jer som kender jeres barn bedst.