Fyn skal det være!

- velkommen til!

Oure Friskole ligger 12 min. i bil fra Svendborg og 30 min. fra Nyborg og Storebæltsbroen.

Det giver os en central placering på Sydfyn med udsigt til marker og i nærheden af både skov og strand!

Mange af familierne på Oure friskole er tilflyttere til Fyn bl.a. fra Sjælland. De VED hvor stort et skridt det er at flytte, ikke kun hus og skole, men også til et nyt lokalsamfund!

Derfor har vi samlet lidt viden til jer ...

Omgivelserne omkring Oure friskole

Vores friskole er belligende helt centralt i Oure by.

Der er 2 km til Elsehoved strand fra vores hoveddør og rundt omkring os er der landsbyliv, æbleplantager og marker. Vores naboer er Oure Kirke samt Oure Børnehus, der er et kommunalt tilbud med vuggestue og børnehave.

På grund af vores centrale placering i Oure by, kører der bus næsten lige til døren. De kommunale Fynbus ruter til og fra Svendborg og Nyborg ligger i 2. min gå-afstand fra skolens område.

Følgende busruter kommer forbi os: Fynbus 221, 223, 226, 930,931. Du kan finde køreplaner m.m. på Fynbus hjemmeside.

Herudover kører der skolebus fra hovedindgangen af skolen og ud til de nærtliggende byer bl.a. Gudme, Hesselager og Lundeborg.

Vores del af Sydfyn

Oure By er beliggende på sydøstfyn og har ca. 500 indbyggere. Fra Oure by er der 25 km til Nyborg, 6 km sydvest til Lundeborg og 12 km til Svendborg. Byen hører til Svendborg Kommune og ligger i Region Syddanmark. Herudover findes der også Oure Bys Borgerforening som samler landsbyen til bl.a. Skt. Hans bål.

Sportens verden har en stor plads i og omkring Oure. Udover vores naboer, Oure Skolerne, mærker vi også gejsten for håndbold fra GOG i Gudme. Der er lokale fodbold- og gymnastik foreninger i både Skårup og Hesselager samt balletundervisning i Oure. Herudover bruges vores udendørs arealer på skolen til udendørs træning med puls og styrke, hver onsdag aften.

Småbørnsfamilier kan nyde godt af vores motorik-legehold, som er faste gæster på skolen hver tirsdag!

Er man mere til det kreative, så laver den tidligere "Den store Bagedyst" deltager Kirsten lækre kage-, bage- og chokoladekurser for både børn og voksne! Og så er der Tween klubben i Skårup idrætshal, hvor man kan hygge mandag - torsdag med vennerne!

Friluftsluftliv er der rig mulighed for omkring Oure Friskole! Man kan både gå til spejder, dyrke sejlsport og køre mountainbike mm. Naturlivet omkring Elsehoved, Lundeborg strand og Bøsøre er desuden berømt for deres lystfiskeri. Og ikke langt fra Oure friskole finder du også Ådalen, som er en perle af skov, skråninger og vandreture.

Foredrag og kultur til en aften uden børn, er der rig mulghed for. På skolen har vi bl.a. haft besøg af Svend Brinkmand samt ungdomsforsker Søren Østergård. Og i vores nabo by, Vejstrup, afholder Vejstrup Forsamlingshus jævnligt oplæg omkring naturvidenskabelige emner.

Selvforkælelse i form af massage, meditationsaftener eller ansigsbehandlinger finder du sågar også i lokalsamfundet omkring friskolen.